Γέφυρα Μπανιά στον Εύηνο ποταμό
Κείμενο και φωτογραφίες Απόστολος Κων. Καρακώστας
Τα τελευταία 40 χρόνια πέρασα πολλές φορές από την σιδερένια γέφυρα Μπανιά στον ποταμό Εύηνο που συνδέει το Θέρμο και την Μακρυνεία με την Ναυπακτία.
Κάθε φορά την φωτογραφίζω, αν μου επιτρέπει ο καιρός και η βιασύνη του ταξιδιού.
Την τελευταία φορά την Παρασκευή 3 Αυγούστου επιστρέφοντας από την Ναύπακτο με τον φίλο μου Βασίλη καθίσαμε στο πιο κοντινό στην γέφυρα καφενείο για λίγο.
Πέρα από την υποδειγματική εξυπηρέτηση σε μια απλή μας παραγγελία, απολαύσαμε πληροφοριακή συζήτηση με τον επαγγελματία καταστηματάρχη για την γέφυρα, τα σπορ που γινότανε στο ποτάμι μέχρι πριν δυο χρόνια και γενικά για την περιοχή.
Ήταν ευκαιρία για λίγες φωτογραφίες, περπατώντας πάνω στην γέφυρα και όχι…πετώντας από πάνω κι από κάτω όπως συνηθίζεται στην εποχή μας με τα drones…
Η γέφυρα στέκει εκεί για πολλές δεκαετίες εξυπηρετώντας την επικοινωνία των κατοίκων, κυρίως από και προς την Ναύπακτο. (Ναύπακτος 17 χιλ. Θέρμο 25, Αγρίνιο 48).
Είναι σιδηροκατασκευή τύπου Μπέλεϋ (Σημ. 1η) και τοποθετήθηκε στην παρούσα θέση της μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.
Το μήκος της γέφυρας είναι περίπου πενήντα μέτρα και το κατάστρωμά της είναι από ξύλινα μαδέρια, που κάνουν τρομερό θόρυβο αν τα περάσει αυτοκίνητο με μεγαλύτερη ταχύτητα των δέκα χιλιομέτρων…
Αυτός ο «πάταγος» χαλάει την ηρεμία του μαγευτικού κατά τ’ άλλα τοπίου και ανάγκασε τους αγανακτισμένους κατοίκους να τοποθετήσουν την σχετική πινακίδα στην γέφυρα.
Προς τα κάτω υπάρχουν δυο γέφυρες στον Εύηνο. Η νέα της Ιόνιας οδού στα 15 περίπου χιλιόμετρα. Και άλλα 4 πιο κάτω η νέα γέφυρα που κατασκευάστηκε στην θέση της παλιάς που έπαθε σημαντικές ζημιές από τα νερά του ποταμού τον Δεκέμβριο του 2021 και στην θέση της κατασκευάστηκε νέα που δόθηκε στην κυκλοφορία τον Μάϊο του 2024.
Δίπλα της ήταν η παλιά σιδερένια γέφυρα του τρένου που κατασκευάστηκε το 1891. Γκρεμίστηκε από τα ορμητικά νερά του ποταμού τον Δεκέμβριο του 2021. Με την κατασκευή της νέας γέφυρας η γέφυρα του τρένου έχει εξαφανιστεί από τον χάρτη…
Προς τα πάνω από την γέφυρα Μπανιά είναι η ξακουστή πέτρινη γέφυρα της Αρτοτίβας και άλλα 2 χιλιόμετρα παραπάνω η παλιά και η νέα γέφυρα του Βαλτσορέματος.
Το ποτάμι, αν και το έχουν τιθασεύσει με το φράγμα, κυλάει όσα νερά περισσεύουν χρονικής και είναι πρόσφορο για διάφορες δραστηριότητες.
Μισό χιλιόμετρο ανατολικά της γέφυρας, στην δεξιά όχθη του ποταμού-προς το Θέρμο μεριά-έχει κατασκευαστεί ειδικό κανάλι μήκους 400 μέτρων για εκπαίδευση/προπόνηση αθλούμενων με κανό-καγιάκ.
Δυστυχώς πριν οκτώ χρόνια ένας άνθρωπος έχασε την ζωή του κάνοντας το αγαπημένο του σπορ και έκτοτε σημειώθηκε κάμψη στις αθλητικές δραστηριότητες.
Σημ. 1η Η γέφυρα αυτού του είδους εφευρέθηκε από τον Άγγλο μηχανικό Ντόναλντ Μπέιλυ (Donald Bailey) στον 2ο παγκόσμιο πόλεμο και πήρε το όνομά του. Τα υλικά της σίδερα και ξύλα μεταφέρονται εύκολα κομμάτι-κομμάτι και συν αρμολογούνται επί τόπου. Χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα στον πόλεμο και ήταν μεταπολεμικά η πιο εύκολη στην κατασκευή γέφυρα όπου υπήρχε ανάγκη. Κατασκευάστηκαν πάνω από πέντε χιλιάδες γέφυρες, μικρές και μεγάλες. Συνολικό μήκος γεφυρών πάνω από 300 χιλιόμετρα. Στην καταστραμμένη από τον πόλεμο Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα. Και η εύκολη λύση…παγιώθηκε! Για να επαληθευτεί η παροιμία «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού!».
Α.Κ.Κ.
Α.Κ.Κ.